Istota ugody administracyjnej
Sprawy, w których występują strony o spornych interesach mogą być załatwione w drodze ugody administracyjnej sporządzonej przed organem administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie. Zatem ugoda stałą się alternatywną formą załatwienia sprawy obok decyzji i postanowień.
Przesłanki ugody administracyjnej
Od spełnienia wskazanych w kodeksie postępowania administracyjnego przesłanek została uzależniona możliwość zawarcia ugody administracyjnej. Żeby mogło dojść do jej zawarcia, a przez to można było osiągnąć zamierzony cel wskazany przez ustawodawcę, muszą być łącznie spełnione określone warunki. Jako warunek podstawowy należy wskazać fakt, że ugoda może być zawarta w takiej sprawie, która załatwiana może być w drodze decyzji administracyjnej. Organ administracji ma obowiązek nakłaniania stron do zawarcia ugody. Ponadto z urzędu lub na wniosek stron podejmuje wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy. Czynności organu nie są jednak wiążące. Strony postępowania administracyjnego powinny złożyć zgodne oświadczenia woli o chęci zawarcia ugody przed organem właściwym do rozpoznania sprawy. Ponadto ugoda zawarta może być, kiedy spełnione są następujące przesłanki:
a) gdy sprawa administracyjna zawisła przed organem administracji publicznej;
b) gdy charakter sprawy przemawia za jej ugodowym załatwieniem;
c) gdy zawarcie ugody przyczyni się do uproszczenia albo przyśpieszenia postępowania administracyjnego;
d) gdy zawarciu ugody nie sprzeciwiają się przepisy prawa.
Tryb zawarcia ugody administracyjnej
Ugoda powinna być sporządzona w formie pisemnej i powinna zawierać: oznaczenie organu, przed którym została zawarta, datę sporządzenia, oznaczenie stron, przedmiot ugody, treść ugody, wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu, podpisy stron oraz podpis pracownika organu administracji publicznej, upoważnionego do sporządzenia ugody. Jeżeli strony odstąpią od zamiaru zawarcia ugody lub nie dotrzymają terminu do jej zawarcia to organ administracji załatwi sprawę w drodze decyzji. Ugoda wymaga zatwierdzenia przez organ administracji publicznej, przed którym została zawarta. Postanowienie w sprawie zatwierdzenia albo odmowy zatwierdzenia ugody powinno być wydane w terminie siedmiu dni.
Organ administracji publicznej odmówi zatwierdzenia ugody, gdy:
a) zostanie zawarta z naruszeniem prawa,
b) nie uwzględnia stanowiska innego organu (gdy rozstrzygnięcie w danej sprawie wymaga zajęcia stanowiska przez inny organ zgodnie z art. 106 k.p.a.),
c) narusza interes społeczny bądź słuszny interes stron.
Skutki prawne zawarcia ugody
Zatwierdzona ugoda wywiera takie same skutki, jak decyzja wydana w toku postępowania administracyjnego. Ugoda, która została zawarta i zatwierdzona przez organ, przed którym została zawarta jest wykonalna oraz wywiera skutki, takie jak decyzja wydana w toku postępowania administracyjnego, jedynie w zakresie sprawy administracyjnej, która załatwiona mogła być przez ten organ w formie decyzji administracyjnej. Ugoda wchodzi do obrotu prawnego w momencie doręczenia stronom postanowienia o jej zatwierdzeniu. Określona chwila jest równoznaczna z początkiem bytu prawnego ugody. Od tej chwili związana jest ona z domniemaniem prawidłowości.Ugoda staje się wykonalna z dniem, w którym ostateczne się stało postanowienie o jej zatwierdzeniu. Od tego momentu zaczyna ona również wywierać skutki prawne.
tel. kom. 790 869 469